Personlig assistans

3 tips när du ska jämföra assistansbolag

Oavsett om du ska välja ett assistansbolag för första gången eller om du av någon anledning håller på att se dig om efter ett nytt är det klokt att göra några jämförelser. Detta för att du ska trivas så bra som möjligt med den aktör du väljer – här får du 3 bra tips att ta med på vägen.

Storleken på olika assistansbolag

Detta är en punkt som kan uppfattas som lite luddig. Vad har det för betydelse om bolaget är stort eller litet? Det behöver inte nödvändigtvis ha någon betydelse men det kan ha det.

Om ett assistansbolag är väldigt stort innebär det också ofta att det finns många brukare. Företaget kan arbeta över stora delar av landet med lokala kontor och här är det viktigt att kontrollera så att man som kund inte försvinner i mängden, samt att det trots storleken är enkelt att hålla en bra kommunikation.

Små assistansbolag kan istället ha för lite ”muskler”, till exempel när det kommer till juridiska frågor, beslut och överklaganden. Men även här är det viktigt att tänka på att det inte behöver vara så – men väl värt att kolla upp och jämföra.

Storleken kan också påverka känslan inom organisationen – då dom mindre ofta känns lite mer familjära och dom större kanske inte ens håller till på den egna orten. Det är en smaksak, helt enkelt.

Varför grundades bolagen?

En annan sak värd att jämföra när det kommer till assistansbolag är att försöka ta reda på varför dom ansvariga valde att starta ett företag just i assistansbranschen. Är det för att ge sina kunder/brukare en seriös och personlig assistans, att finnas nära i alla situationer och för att dom verkligen brinner för att hjälpa andra?

Eller är känslan snarare att personerna som driver företaget vill tjäna så mycket pengar som möjligt? Dessvärre finns båda varianterna och detta är därför en särskilt viktig punkt.

Vad tycker assistenter och andra brukare?

Ett stabilt och seriöst assistansbolag har förmodligen inga problem med att låta både personal och andra brukare fungera som referenser. Här kan man ställa frågor som rör till exempel:

  • Löner
  • Arbetsvillkor
  • Utbildningsmöjligheter
  • Semester
  • Friskvård
  • Scheman

Ett bolag som inte låter potentiella nya kunder ta kontakt med brukare eller assistenter kan uppfattas som oseriöst och som att dom har något att dölja. Och ju mer information du kan få om företaget desto bättre, så nöj dig inte om du inte får dom svar du önskar!

© 2024 Vardagstrender | WordPress-tema: Cosimo av CrestaProject.